Crisp & Hazy Bright Sunny days

About

Hi there! Ik neem jullie graag mee in mijn verhaal.

Als kind was ik een echte speelvogel. Ik had het geluk te mogen opgroeien in een warm gezin waar ik mocht ravotten en vuil worden. Als ik terugdenk aan alle mooie herinneringen van mijn jeugd komt er geen enkele spontaan in me op dat ik binnenshuis doorbracht. Eerder denk ik terug aan onze jaarlijkse kampeervakantie waar ik tientallen vriendjes maakte op de camping en hoe ik elke dag met mijn rollerskates (en overdreven veel beschermingsattributen) over de camping cruisede. Aan hoe ik met m’n BMX over mijn zelfgemaakte crossparcours in onze tuin vloog. Of aan hoe ik mijn ouders een bijna-hartaanval bezorgde wanneer ik weer maar eens te dicht tegen het ravijn wandelde in de Franse Alpen. Om maar te zwijgen over hoe grappig ik het vond om belletje-trek te doen samen met de andere kinderen uit mijn straat. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Het was een spel van trial and error, vallen en opstaan (letterlijk). Er was geen dag dat ik zonder bult, schram, snee, blauwe plek of vuile (kapotte) kleren thuiskwam, zalig toch?

Ik ging al spelend mijn pubertijd in. Samen met mijn hartsvriendinnen had ik de tijd van mijn leven. Ik kreeg er ook een bijzonde teamplayer bij, eentje die mijn hele speelwereld overhoop haalde: Yakari (oftewel: mijn partner in het hier en nu). Toegegeven, een vaste teamplayer was hij niet, maar wel eentje die nooit meer helemaal uit het spel verdween. Als ik niet bij één van mijn vriendinnen (of stiekem bij Yakari) zat, kon je me op de mountainbike, op de trampoline, op ski’s of al lopend door het bos vinden. Je zult het wellicht niet gek vinden dat ik in het middelbaar bewust voor de richting ‘sport-wetenschappen’ koos. Sport en spel kreeg stilaan écht betekenis in mijn leven.

Gefascineerd door de mens in beweging, sport en spel werd ik ondergedompeld in een nieuw level van mijn speelwereld, die van het studentenleven, en startte een universitaire opleiding ‘Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen’, beter gekend onder de naam ‘t sportkot. Vier jaar later was ook dat spel alweer uitgespeeld. Ik vond de opleiding fantastisch, maar bleef op mijn honger zitten. “Ik wil weten hoe dit alles wordt aangestuurd vanuit de hersenen” zei ik. Ik was klaar voor het volgende level van mijn spel: een doctoraat. Ik mocht in mijn proefpersonen hun hersenen kijken (dat bedoel ik letterlijk, ja). “Wat doe je nu precies, Lisa?” vroegen vrienden en familie. Ik onderzoek hoe wij bewegingen aansturen en aanleren vanuit de hersenen. Voornamelijk onderzoek ik wat voor onze hersenen de meest efficiënte manier is om bewegingen onder de knie te krijgen. In 2017 promoveerde ik aan de KU Leuven tot doctor in de biomedische wetenschappen.                 

In 2019 kreeg mijn spel een hele andere dimensie, ik werd mama van een prachtige zoon. Zonder twijfel, dit is het mooiste wat me ooit is overkomen. Jammer genoeg kenden we een valse start. Eentje met een traumatische geboorte/bevalling, opname op neonatologie en veel medische onderzoeken en ingrepen in het eerste levensjaar. Daar waar mijn spel voordien altijd in beweging was, leek het beeld nu op pauze gezet, met mijn zoontje en ik samen in één grote veilige cocon. 

Ik vroeg me af hoe het kon dat ondanks die geborgenheid die ik hem gaf, hij toch niet volledig kon helen van zijn traumatische medische ervaringen.

Enerzijds kwam ik tot het besef dat ik zelf iets heel belangrijk verloren ben bij de bevalling, een fundament, iets wat er altijd was en erna plots niet meer: mijn speelsheid. Ik stopte met spelen. Mijn speelwereld stond in freeze. Aan de buitenkant zag ik er vitaal en fit uit maar mijn lijf voelde bevroren. Hoe kan het dat dit lichaam, dat altijd zo veel plezier beleefde aan sport en spel, dat zo veel kon, plots niet meer als het mijne voelde? Dat ik, nota bene gepromoveerd in de sport- en bewegingswetenschappen, mij plots zo uit mijn lijf voelde? Dat ik zelfs het nut van spel en beweging niet meer kon voelen? Mijn hoofd wist dat dat belangrijk was, ja, maar mijn lijf was het kwijt.

Anderzijds was de weg naar gepaste hulpverlening voor mijn zoon op z’n minst gezegd moeilijk en duurde het een jaar en negen maanden voor we geschikte hulp vonden. Uiteindelijk startte we, onder begeleiding van kinderpsychiater dr. Binu Singh, een intens traject van negen maanden (twee dagen per week) op ‘kleine K’ (UZ Leuven). We ontdooiden. Ons spel kwam terug in beweging. De veilige bubbel die we hadden vond een opening. Het was veilig genoeg om eruit te stappen. Om te herstellen. Om terug te gaan spelen (letterlijk!). Elke vrijdag vond je ons samen op de mat met een therapeut. Spelen en bewegen, spel-therapie. En nu weet ik, meer dan ik ooit in een opleiding had kunnen leren, spelen en speelsheid is een fundament. Meer nog, het is van levensbelang om zowel geestelijk als lichamelijk gezond te zijn. Voor onze kinderen maar zeker ook voor ons als volwassenen.

Vanuit mijn eigen ervaring met trauma en de therapeutische effecten van spel enerzijds en de kennis die ik als wetenschapper vergaar uit de literatuur anderzijds, deel ik inzichten met andere ouders en hulpverleners.

Professioneel

Academic degrees

  • DOCTOR OF BIOMEDICAL SCIENCES (PHD) – Thesis titled “Challenge to promote change: the neural correlates of the contextual interference effect” (2017), KU Leuven, Leuven (Belgium).
  • MASTER OF SCIENCE in Kinesiology and Sports sciences (Bewegings- en Sportwetenschappen). Academic degree: magna cum laude (afgestudeerd met grote onderscheiding) (2012), KU Leuven, Leuven (Belgium).

Awards

  • Gaston Beunen award for young investigators awarded by Flemish Society for Kinesiology (2011)

Scientific publications

Scientific conference contributions

  • Invited speaker at NASPSPA conference, San Diego (United States).
  • Invited speaker at Windows on Brain Plasticity conference, Brussels (Belgium).
  • Invited speaker at Aging & Cognition conferences in Zurich (Switzerland) and Dortmund (Germany).
  • Speaker at Organization for Human Brain Mapping, Geneva (Switzerland).

Training

  • Human Brain Anatomy by Neurocourses UK, London (United Kingdom) – certificate successfully obtained.
  • Brain connectivity by Marie Curie Initial Training Network, University of Maastricht, Maastricht (The Netherlands) – certificate successfully obtained.
  • Helping children heal from stress and trauma instructed by Aletha Solter – certificate successfully obtained
  • Yoga Teacher Training (200hrs) – “Yoga as a medicine tool for healing & balance” by Viapura, Westerlo (Belgium) – not completed yet.

Teaching

  • Functional Anatomy in Rehabilitation Sciences and Physiotherapy at KU Leuven (4yrs experience)
  • Motor Control and Motor Learning in Rehabilitation Sciences and Physiotherapy at KU Leuven (5yrs experience)

Science outreach

  • Publication in “EOS Wetenschap: Psyche & Brein” (2018)
  • Speaker at symposium “Resilient Aging” (2017)
  • Online publication for “Vlaamse Trainersschool” (VTS) (2014)